Friday, January 13, 2006

Mjölkallergi och fingerfärg

Bilden: Elliot kryper under köksbordet med en socka i munnen och jagar makaroner som Viktor tappat.

Det liljebladska hemmet står numer på mjölkfri diet. Viktor har fått eksem i ansiktet och vi misstänker mjölkproteinallergi. Vi var till läkaren häromdagen och han trodde också att det kunde vara det, så vi kör på mjölkproteinfri matsedel några veckor och provocerar sedan med mjölk så får vi se vad som händer. Om inget visar sig men hans problem kvarstår så ska jag be att de testar honom för de vanligaste allergierna. Hoppas att det går bort när vi kör mjölkfritt, men ack så svårt det blev att laga mat plötsligt! Tyvärr baserar vi mycket av vår matlagning på mjölkprodukter av olika slag och nu blir det till att lära om. Vi har varit inne och kikat på Allergimat.com och där verkar i allafall finnas mycket matnyttigt *haha*

Jo, och uppepå de eländiga eksemen har Viktor fått sitt första riktiga sår, så han ser helt bedrövlig ut i ansiktet. Den praktiskt lagda mamman skulle ironiskt nog barnsäkra en låda i köket och medan den är utdragen, för att ge pla ts åt allehanda skruvande, så reser sig det intet ont anande barnet precis under hörnet på den. Denna incident resulterade i ett decimeterlångt skrapsår som börjar i pannan och slutar ett par centimeter ned på hans vänstra kind. Håhå jaja.

Så här går det när mamma barnsäkrar:


I går kväll fick Viktor prova fingerfärg, det var kul, för då fick man ju bada efteråt! Vi tejpade upp ett papper på duschväggen ovanför badkaret, för i den här hopplösa lägenheten är det ju heltäckningsmattor överallt... Han var mycket skeptisk till en början, men det lossnade lite när jag började kladda. Till och med jag tyckte det var kul!

Vilken färg ska jag välja nurå...

Jag tar nog blå

Blått är vått, grönt är skönt


Lillebroren har också börjat smaka på mat, mest på storebrors initiativ men också på sitt eget. Viktor kastar mat på Elliot vid matbordet varpå de båda skrattar hejdlöst och de golvskurande föräldrarna suckar. Mycket gott får man att smaka på, till exempel broccoli:


... och ris som storebror kastat på en

I morse blev Elliot fly förbannad när Viktor fick gröt och inte han, så jag fick ju lov att låta honom smaka också. Han smakade upp en tredjedel av Viktors gröt innan jag fick kalla fötter och inte vågade ge mer. Han har ju bara smakat någon tesked gröt innan och jag ville ju inte chocka den lilla kroppen. Nu är helamningsperioden till ända och jag måste säga att det känns ganska skönt. Delamningen är mer av livets goda och mer på bådas villkor och jag ser fram emot att få smaka på mer än ett halvt glas vin...

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha. Det där blir Bröderna Buuuuuuuuuuus.
Jag ser bara hur min ettåring tar efter åttaåringen med allt.

3:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oooh, nu har jag uppdaterat mig om ert liv där borta. Hoppas att Elliot slipper mjölallergin.

Jag måste komma ihåg att länka till din blogg från min hemsida, så jag kommer hit lite oftare.

Förresten, jag spöar gärna dig i Alfapet nån dag. ;o) Spelar på betapet.com och heter MOE där också.

Ha det gott! KRAM Elin (MOE)

1:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nääääää, vilket hemskt sår!!! :-o Stackars Victor och stackars mamman (som kände sig ganska skyldig gissar jag)

10:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Pallas!
Jag har helt missat din blogg. En så'n tur att jag hittade den!

Jättefina bilder! Min dotter E undrar om pojken badade efter att han smutsat ner både sig och väggen...

7:13 AM  
Blogger Pallas said...

Mifflan: Haha, japp, en storskrubbning av både pojke och badrum fick det lov att bli efteråt :-)

10:43 AM  

Post a Comment

<< Home