Sunday, December 04, 2005

Inget luktar som mammas bak

Nästa söndag kommer det lite vänner hem till oss för att smaka på de svenska lucia- och jultraditionerna. Eftersom vi inte vågar drämma till med sill och Janssons Frestelse så blir det lite mer menlöst hembakta pepparkakor och lussekatter, eller lucycats som vi säger over here. Ja, och så glögg föstås. Är vi riktigt modiga blir det mögelost på pepparkakorna!

Eftersom det är stört omöjligt att finna rent vetemjöl här och det mjöl som finns beter sig lite annorlunda, så bestämde vi oss för att provbaka en omgång lussekatter. Det vore ju inte så förfärligt smickrande för Sverige om vi bjöd på äckliga tegelstenar med brända russin. Vi är ju inte så bevandrade i gasugnens värld heller, så det kan ju vara bra att ha en erfarenhet i bagaget innan vi kör skarpt så att säga. Det mjöl som finns heter All-purpose flour och ska tydligen gå att använda till allt då. Problemet vi haft är att det, eftersom det innehåller kornmjöl, gjort allt lite stabbigare än om man använt bara vetemjöl.

Nåväl, lucycat-resan påbörjades med en tripp till vår indier där vi brukar köpa kryddor för att leta saffran. Till vår lycka hade de massor med saffran att välja på och det var dessutom ganska billigt. Så långt allt väl, nu gällde det bara att hitta ett recept som skulle gå bra att anpassa till amerikanska förhållanden. Internet är en outsinlig källa och vi lyckades hitta ett recept för torrjäst. Ja, det glömde jag säga, färskjäst står icke heller att finna. De vet inte vad det är ens och stirrar på en som vore man från Mars om man frågar. Enligt andra USA-svenskar som jag pratat med ska det tydligen gå att uppbringa i vissa specialaffärer, men det känns onödigt att jaga runt tio mil för att få tag på det. Dyrt ska det tydligen också vara, ca 15-20 kr för 50 gram!

När vi fått tag på alla nödvändiga attribut såsom recept och ingredienser var det bara att köra på. Jag måste säga att jag var ganska nervös efter att ha läst ett kåseri av en annan svensk-amerikan som försökte sig på detta uppdrag: Lussekatter på amerikanska

"Först, stod det, skulle man smula sönder 50 g jäst i en bunke. Kul. Jag studerade de underliga kuverten med suspekt torrjäst. Där stod: 1 paket (1/4 uns) är 2 1/4 tesked, vilket motsvarar 1 kaka färsk jäst (0.6 uns). Någon ledning var det ju. Mina referensverk gav snabbt besked: ordet uns (ounce), stod det, är format från latinets uncia, vilket betyder tolftedel, därför att det utgör ett tolftedels pund. Enligt mina tabeller så är ett uns oftast lika med antingen 28.3 g eller 29.6 ml beroende på vad man mäter. Dock kan det i vissa fall vara 31.1 g eller 28.4 ml. Alltså kommer två kuvert torrjäst att motsvara 1.2 uns, vilket borde vara i närheten av 35 gram. Inte riktigt tillräckligt kanske, men låt gå. Smula sönder jästen går lik förbannat inte. Enligt instruktioner på kuvertet ska jag i stället slamma upp smörjan i 1/4 kopp vatten vid temperaturen 105 till 115 ° Fahrenheit och tillsätta en tesked socker. En kopp är enligt min tabell 236.8 ml, vilket kan vara lika med åtta uns om ett uns är 29.6 ml. Alltså är 1/4 kopp runt en halv deciliter, ögonmått duger. Temperaturen ignorerar jag och värmer i mikrovågsugnen lite nattståndet vatten till kroppsvarmt. (Det lokala kranvattnet är av undermålig kvalitet och smakar illa, troligen skulle kloret döda vilken jäst som helst, men vattnet blir betydligt bättre om det får stå flera dagar i kylskåpet.) Hur jag ska kompensera för den extra vätskan - något vatten finns inte i receptet - får jag fundera ut senare."
Till min förvåning flöt allt på som om jag aldrig gjort annat än bakat lussekatter och det svåraste med hela alltet var att kolla upp hur mycket av vår torrjäst som motsvarade 50 gram torrjäst.
Här kommer receptet vi använde (modifierat efter mina upptäckter):

Till 4 flätor / kransar eller ca 30 stora katter behövs:
  • 1 gram saffran
  • ca 14 g torrjäst
  • 1 dl russin (jag använde bara några russin som dekoration, inga i degen)
  • 150 gram smör (jag tog lite extra, ca 170g)
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl socker
  • ½ tsk salt
  • ca 1,5 liter vetemjöl

Tillagning:
Blanda torrjästen i 12 dl mjöl först. Smält smöret och tillsätt mjölken, och värm till ca 120-130°F.
Rör ihop mjölet med degspadet och tillätt salt, saffran och socker.
Arbeta ihop degen med händerna så att den blir smidig. Jag fick tillsätta lite mjöl i taget tills det blev bra. Låt degen jäsa i bunken ca 30 - 40 minuter.

Knåda den jästa degen på mjölat bakbord tills den blir blank ock smidig. Baka ut den som längder, kransar, kusar (använd fantasin). Låt brödet jäsa på smorda plåtar (eller på bakpapper) ca 30 minuter. När det är färdigjäst, tryck ner russin som garnering. Pensla med vispat ägg.

Gräddning:
- Flätor och Kransar. Vid 400-450°F. I övre delen av gasugnen, under 15 - 20 minuter.
- Lussebullar och Kusar. Vid 450°F. I övre delen av gasugnen, under 5 - 10 minuter, eller tills
de har fått en gyllenbrun färg.

Ställ in en ugnsfast skål vatten nederst i ugnen så blir bullarna fluffiga och saftiga.


I full färd med kusandet

Innan jäsning på plåt

Inledningsbilden visar det färdiga resultatet

7 Comments:

Blogger Erika said...

Men ÅH! Mer bilder hemifrån er! Ge mig en lussekatt! Det är nästan så att jag kan känna hur gott de luktar ända hit. Saknar dig! KRAM!

5:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

snusfia från FL här
bor i england och har samma problem med jäst och mjöl. hade tänkt jag skulle försöka baka lussekatter i helgen.
får väl se hur det går :)

11:51 PM  
Blogger crrly said...

Ojoj! Superfina ju! :)

Jag är jätteimponerad! (Särskilt av mattekunskaperna...)

11:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

Man kan alltid substituera färskjäst med torrjäst i alla recept. 1 msk torrjäst motsvarar 50g färskjäst. Skillnaden är att degvätskan ska vara varmare 45 grader för torrjäst mot 37 för färsk.

Kul att bullarna lyckades!
/JsN

11:59 PM  
Blogger Elisabet said...

HAHA! lucycats... den var bra! Själv har jag inte orkat baka lussekatter i år, skyller på att jag inte hinner för Tova *s* Men de ser fantastiskt goda ut...

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag bor i Australien och det är samma sak här med torrjäst. Nu är det ju egentligen ingen skillnad på att använda det istället för färsk jäst. Men jag saknar doften av jästen- I såfall går jag till bagarn och köper lite jäst av honom. Jag betalade ungefär 10kr för 200 gram det var ju helt ok

Andreas i Melbourne

12:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

TACK! Skönt att få ett recept bara så där på lussebullar. Ska ta och baka i helgen eftersom det ska bjudas på glögg och bullar till amerikanarna här borta i New York.
Får se hur det går med bakandet bara. Dina ser fina ut!
Ha det bra!
Från en annan utvandrande dalkulla!

10:28 AM  

Post a Comment

<< Home