Saturday, January 21, 2006

Gräsänka, nattamning och ytterligare en död råtta *bild*

Bilden: Downtown Riverside sett från Mt Rubidoux.

Jaha, så var man gräsänka då. I går morse for Johan på sin månadslång resa till Sydafrika. Han for utan byxorna och skjortorna han inköpt för ändamålet, undrar vad han tog med sig egentligen? Nån medicin hittade Viktor också på golvet här, hoppas det inte är något som Johan skulle ha med sig.

Halvt om halvt förväntade jag mig hela dagen att han skulle komma hem från jobbet som vanligt, eller komma online på icq, det kändes lite märkligt. Den riktigt stora smällen har inte kommit än, även om jag fortfarande inte fattat att han ska vara borta så länge. Jag tror att det är en slags försvarsmekanism hos mig att jag inte kan överskåda det hela, hoppas att det inte ger bakslag.

Nåja, det jag har funderat mest på är ju hur jag ska lösa det på kvällen när barnen ska sova. Oftast är Elliot som mest mammig och tuttig då, samtidigt som Viktor också kräver mycket. Mina farhågor slog tyvärr in och gårdagskvällen liknade mest en dålig fars... Som tur är tog jag det inte så hårt, jag förstår ju att jag kommer få till en rutin på det ganska snabbt, men jobbigt var det både för mig och barnen. I vanliga fall så brukar Johan lägga Viktor medan jag ammar Elliot, så kvällarna brukar vara riktigt lugna och smidiga här hemma. Igår var båda supersnuttiga samtidigt och ville gärna amma. Jag har normalt inget emot att amma båda samtidigt, vi brukar bulla upp oss med täcken i soffan och mysa, men Viktor viftade med armarna så jag fick smällar i ansiktet och Elliot bet mig. Suck. Jag var tvungen att låta dem turas om att vråla medan jag pysslade med en av dem, det var riktigt jobbigt för ingenting dög. Det varade som tur var inte så länge, bara en kvart, sen lyckades jag muta Viktor med lite Teletubbies länge nog för att Elliot skulle hinna somna.

Jag har möblerat om här hemma och släpat ut sängen i vardagsrummet. Detta är för att jag lätt ska kunna sova där med barnen utan att bli stressad av att ligga i sovrummet utan ett ljud. Nu kan jag kika på tv eller lyssna på musik medan jag nattar dem, det är skönt. Fick lov att stuva om möblerna en hel del för att inte Viktor skulle kunna klättra till olämpliga höjder, men det var det värt för lite lugn och ro. Jag kommer köra på minsta motståndets lag den här månaden känner jag, annars kommer jag inte orka.

Till råga på allt så bestämde jag mig för att glesa ut nattamningarna för Elliot. Inte för att jag har något emot nattamningen som sådan, men jag får så ont i ryggen av att liggamma efter att jag skadade mig under träning. Jag lade Elliot i vagnen så att jag skulle kunna prova att vagga honom i den när han vaknade, i förhoppning om att han skulle somna om. Detta måste jag säga gick över förväntan! *glad* Jag fick vagga tre gånger mellan 21 och 01 och han somnade om direkt. Sen vaknade Viktor kl 03 och blev helt förkrossad när han inte hittade pappa. Stackarn... Normalt somnar han om direkt bara han kryper intill Johan. Viktor vrålade så jag trodde grannarna skulle komma och knacka på, men till slut nöjde han sig med lite fotmassage från mig. Tyvärr hade han ju redan väckt Elliot så jag fick dra honom i vagnen i 25 minuter med ena handen medan jag masserade Viktors fötter med den andra. Jag sjöng minsann en stump också för att Elliot skulle höra att jag fanns nära. Han var aldrig ledsen utan låg bara och stånkade som han brukade och sedan somnade han om! Hurra! Viktor vaknade några gånger till och grät när inte Johan var där, men inte lika högt som första gången och inte lika länge. Kl 05:30 vaknade Elliot igen och då fick han komma till mig och ammas, då var han lycklig, hihi. Sedan somnade han om och vi sov till klockan 08, det var mycket skönt. Hoppas på en bättre natt i natt.

För att stå ut med tanken på den föreståndande ensamheten har jag försökt aktivera mig ordentligt. Bland annat har jag promenerat med mina vänner Heidi och Eileen på Mt Rubidoux tre gånger den här veckan. Här kommer några bilder därifrån:

Eileen, Heidi och barnen





Och så ännu en död råtta under diskbänken. Den här råttan har krånglat sig in i en redan smälld fälla, kanske är det sådant som kallas naturlig selektion...



Weeeeee! Nu ringde en annan kompis och ville ha med oss till IKEA! Tjohoooo! Inte för at jag har pengar att handla nåt för direkt, men IKEA är alltid roligt. nu måste jag rusa och göra mig i ordning.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Oj,oj. Vilken natt. Men som du skriver, ni kommer att hitta rutinen. Och när Johan är tillbaka så kanske inte han får plats direkt.

3:16 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det var ju nu vi skulle komma och hälsa på er. Har tänkt på det ibland och önskat att jag var lite mer galen...

Vi roar oss också med nattamningen.

1:09 PM  

Post a Comment

<< Home