Tuesday, November 29, 2005

California Citrus State Historic Park

Idag har jag varit med småkillarna i en park som arbetar för att bevara en del av Kaliforniens citrusodlingsarv. 40 kr i parkeringsavgift för en hel dag och det vara bara jag där. Helt folktomt! Det var en mycket vacker park och jag tog 119 bilder varav jag tänkte dela med mig några till er.

Vi har haft underbart väder, ca 22 grader och strålande sol (har bränt mig på näsan) och så fläktar det lite svalt. Ungefär som en skön, svensk sommar ;-) På nätterna börjar det dock hålla sig nedåt nollan nu. Elliot skrattade för första gången idag också som grädde på moset. Han och VIktor var i sovrummet medan jag stökade lite här i vardagsrummet och sen hör jag plötsligt TVÅ klingande skratt! Underbart!

Apelsiner kom till södra Kalifornien med spanska missionärer 1769 men 1873 fann en missionär i Bahia, Brasilien en söt, kärnfri apelsin och skickade trädprover till amerikanska jordbruksdepartementet. En anställd på departementet, William Saunders, skickade två små Bahia-träd till en vän här i Riverside. Från de två träden har tusentals tunnland odlats i trakterna kring parken.

Här kommer lite bilder från dagens exkursion:

Elliot ligger i vagnen och myser
i början av vandringen


Museet
Tur man har en gammal pansar-BRIO!
Båda killarna kan åka i den utan problem

Liten amningspaus bakom museet

En apelsinlund - Parken har ca 186 tunnland
med producerande apelsinlundar

Mexikansk lime


Fantastisk vy, kameran gör den inte rättvisa

Utsikt från picknickbordet där
vi åt våra medhavda pannkakor


Pansar-BRIO:n igen
Tack Tom för den vagnen!


Utsikt från lunchbordet

Picknickområdet

Elliot sover middag medan Viktor rymmer

Pannkaka är jättegott

"Kolla, jag hittade en palmgrej!"

"Finns det nå pannkaka kvar?"

På väg till bilen igen

Man kan leka kurragömma bland stenpelarna

Tittut!

Av utflykt blir man såhär trött:

3 Comments:

Blogger Unknown said...

Det ser ut som att ni haft en riktigt fin dag! Vilka fina omgivningar ni har i närheten att njuta av tillsammans.

2:41 AM  
Blogger Béatrice Karjalainen said...

Hur härligt ser inte det där ut att vara då? Men gud vad stor Viktor blivit, när hände det?

4:05 AM  
Blogger crrly said...

Wow, vilka härliga bilder!

5:09 AM  

Post a Comment

<< Home