Thursday, December 01, 2005

Mycket ska man höra innan örona trillar av


Eller heter det kanske "mycket ska man läsa innan ögona trillar ur"? Dagens nogsamt spetsade rövpinne går i alla fall till Carl-Johan Schulman, krönikör i lokalbladet Södermalmsnytt. Krönikan i sin helhet finns att läsa i Innerstadspress (pdf) 15 oktober, 2005 på sidan nio. Schulman ondgör sig i krönikan över offentlig amning på Stureplan, närmare bestämt på Sturehof. Här följer ett par citat:

"Hon knäpper upp sin stora mammablus, viker ned sin bh och fäller ut sitt vänstra eksem–bleka bröst inför en hel uteserverings skräckslagna blickar. Och på den där svullna mjölktutten sitter alltså en liten girig bebis och suger mjölk som vore det sista måltiden. Som en fästing på sitt värddjur."

"Allt bygger på enkla sociala regler: Jag ska inte kissa i hennes hummersoppa och hon ska inte skvätta bröstmjölk i min råbiff"

"Man gör inte så, man visar respekt, man visar inte upp sina bröst hur som helst, i synnerhet inte när det rör sig om osexigt ofixade mammatuttar."

Schulman funderar genast över hur han ska hämnas:

"Min första impuls när jag såg mamman amma sitt barn var att utkräva omedelbar hämnd, men hur skulle det se ut? Skulle jag knäppa upp min skjorta och ta fram mitt ena bröst? Skulle jag knäppa upp gylfen, vika ned min kalsong och vädra mitt kön?"

.... .... ....

Själv funderar jag på att åka till Stockholm och amma båda killarna på Sturehof medan jag käkar råbiff. Eller hummersoppa för den delen. Bara på pin kiv. Dessutom kom jag att tänka på ett ordspråk bara sådär hux flux: "Ibland är det bättre att hålla käften och låta folk tro att man är en idiot än att öppna den och undanröja alla tvivel". Hoppas det sticks ordentligt i röven nu Schulman!

9 Comments:

Blogger T said...

Det är rätt, Pallas! Skvätt ned dem bara. /Velouria

11:32 PM  
Blogger crrly said...

Menh. Vilken idiot. Stackarn.

1:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag förstår att det kan vara svårt för en mamma att fatta att innehållet i krönikan är helt rätt och riktigt.

Men det är faktiskt precis på pricken rätt!

3:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

You Go Pallas! Hejar på dig! :-)

12:59 PM  
Blogger Julia said...

å fy fan! elände var verkligen rätt ord! jag är chockad!

9:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så synd att han inte är tvungen att amma själv. För han skulle SÄKERT åka hem med en gallskrikande-helt hysterisk-på ögonblicket hungrig-knällrött litet bäbisface BARA för att slippa sätta sig ner och ge den stackaren lite mat... Någon kan ju ta lite anstöt över att han inte har ett fint och perfekt litet brunt bröst! Vem ska behöva bry sig om sin lilla gullunge i ett sådant FÖRSKRÄCKLIGT läge? Eller förresten, han kanske inderekt menar att alla ammande mammor bör stanna hemma i ett år? Uppenbarligen har han inga knoddar själv. Hoppas han inga får heller för den delen.

6:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ehh, är ni helt dumma i huvudet? Sturehof är en restaurang, folk har betalat väl för att avnjuta sina måltider under värdiga former. Varför skulle det vara ok att hala fram pattarna där? Det är inte ok att sitta med tuttarna ute i det offentliga rummet. Det faktum att en bebis suger på dom gör inte sagen mer ok. Det hör till de gemensamma normer vi har i samhället.

Förresten:

http://images.google.com/images?lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=r%C3%B6vpinne&um=1&sa=N&tab=wi

8:54 AM  
Blogger elhamiusa said...

Ojoj här var det olika åsikter. Jag är själv en kvinna som ännu inte har barn. Jag anser att ammning är något väldigt privat och man bör kunna ge sitt barn ett stort lugn när man ammar. Förstår skräcken över att en kvinna drar fram sitt bröst och ammar, för andras skull och för barnets ro skulle hon kanske kunna ha en filt över sitt bröst. Men det är bara min åsikt och alla tycker vi olika! :)

6:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

ska vi göra sällskap?
;-)

www.sannispannisens.blogg.se

4:05 PM  

Post a Comment

<< Home