Saturday, December 03, 2005

Mammaträff och slapparhelg

Idag är det slapparlördag. För min del blev det tidig kväll igår med blixtmigrän, inte så kul. Fredagskvällar brukar vara ganska mysiga annars, vi brukar prata, titta på tv, surfa och vara uppe länge. Idag är jag bättre och helt utvilad, alltid något positivt!

På bilden gullar sig Elliot i sin matstol, var bara tvungen att ta kort på honom!

Egentligen vill jag uppdatera bloggen varje dag, men jag har lite prestationsångest... Tycker liksom inte att det räcker med att redogöra för mina dagar (för övrigt skulle det i princip se likadant ut hela tiden då) men det kanske är sånt ni vill läsa? Jag kan i alla fall berätta om vår mammaträff i torsdags.

Jag träffar några mammor som jag kommit i kontakt med genom www.meetup.com. Det är andra hemmamammor här i Riverside som träffas regelbundet och hittar på olika saker. I torsdags var det pepparkakshusbygge hemma hos en i gruppen. Känns rätt märkligt att sitta utomhus i strålande sol i slutet av november och dekorera pepparkakshus. Viktor tyckte det var jättekul att träffa andra barn, vi gör ju inte det så ofta pga att han är så infektionskänslig. Det fanns en stor inhängnad bakgård med massor av leksaker och det var skönt att kunna släppa honom fritt för en gångs skull, vanligtvis brukar jag få springa häcken av mig för att hämta honom från parkeringar, blomsterrabatter eller heminredning när vi är borta. Elliot satt så snällt på min rygg i den hemsydda selen medan jag dekorerade apelsiner, som jag skulle ha till min julkrans, med röda band och kryddnejlikor. Såhär blev kransen:

De andra hade med sig färdigköpta pepparkakshus (såklart, vi är ju i Amerika) som de dekorerade och de blev jättefina!


På det hela var det en väldigt skön dag, skönt att få träffa lite andra människor och komma utanför lägenhetsdörren. Det är ju först nu, efter drygt ett och ett halvt år, vi har kunnat börja vara sociala på allvar. Först har det varit problemgraviditeter, förlossningsdepression, strulande amning och infektionskänslighet. I somras hatade Elliot bilen och jag ville inte utsätta honom för den i onödan så vi har mest varit inne. Nu är klimatet lite behagligare för honom och det går bra att åka korta sträckor i allafall. Jag känner mig socialare och socialare och har lättare att bege mig ut på saker ensam med barnen nu, det har inte varit så naturligt för mig innan. Minst en aktivitet i veckan försöker jag hitta på med de andra mammorna för att inte totalt ruttna bort här hemma. Det är ju verkligen tur att jag haft datorn medan vi varit isolerade i hemmet!

Viktor tycker det är väldigt roligt att få komma ut och han går ofta och häntar sina skor och rycker i dörren och vill gå. När Johan kommer från jobbet så brukar de gå ut och hämta posten tillsammans och det vet Viktor. När pappa kommer börjar Viktor direkt rycka i ytterdörren. Sött! :-D

Den här bilen var kul tyckte Viktor

Viktor och Abbie

2 Comments:

Blogger crrly said...

Kul att läsa om vad ni hittar på och extra kul emd jättefina bilder till! :)

1:19 PM  
Blogger fenix said...

Sådär kände jag i början också, men man blir varm i kläderna. Och du skriver så bra att jag tvivlar på att det nånsin skulle bli dåligt på nåt sätt. :)

1:47 AM  

Post a Comment

<< Home