Wednesday, June 07, 2006

Stoppad av polisen

Idag har jag blivit stoppad av polisen. Jag blev skitnervös och började tänka igenom vad jag kunde begått för brott. Jag körde in på sidan och polisbilen stannade bakom. Jag vevade ned rutan och halade fram körkortet (gud vilken tur att jag hade det med mig!) men registreringsbeviset hittade jag inte, det måste Viktor rivit ut när han lekt i handskfacket. snacka om nervöst alltså...

Polisen kom fram och sade god morgon och gjorde en konstpaus (jag blev lite skakis) innan han bad om "licence and registration, please". "I can't find my registration", pep jag och han sade att det var ok. Torkade en svettpärla ur pannan och väntade på den stora smällen - det brott jag begått - och jag såg framför mig några sköna tusenlappar som vi inte hade flyga sin kos. Dock var det tydligen min lyckodag för anledningen till att de hejdat mig var att de körde runt och kollade bilbarnstolar. De hade sett mina barns huvuden och undrat om de satt fast, de åker ju bakåtvänt vilket inga andra barn som växt ur babyskyddet gör här. Man vänder i allmänhet i ettårsåldern eller när de väger typ 10 kg.

Jag fick i allafall högsta betyg på monteringen och de berömde mig för att de satt bakåt. Jag gick ju en liten kurs hos polismyndigheten när jag köpte stolarna här, eftersom jag kände mig osäker på reglementet. Kul att få lite cred för mina tokiga "svenska" idéer!

4 Comments:

Blogger Petra said...

Schysst! Och oväntat!

3:37 AM  
Blogger crrly said...

Åååh, vad skönt! :)

Och du visste att man absolut inte ska börja fumla med bilbältet och försöka ta sig ur bilen när man blir stoppad?! En kompis till mig gjorde det misstaget, och polisen drog vapen mot henne!! :-o

2:33 AM  
Blogger crrly said...

Eh, förtydligande: Det var i USA, och hon var typ 19.

2:34 AM  
Blogger Béatrice Karjalainen said...

Härligt med lite cred. Fick det själv för ett tag sedan av svensk polis när jag blev stoppad i en fyllekoll de hade vid en skola. De tyckte det var bra att båda satt bakåt fastän de var över 3 båda två.

11:41 AM  

Post a Comment

<< Home