Monday, October 31, 2005

Saker jag kommer sakna när vi flyttar hem


Det finns en hel del saker jag inte kommer sakna när vi flyttar hem, som tex sjukförsäkringssystemet (må dess bingolott fatta eld och brinna i evighet!), smogen, heltäckningsmattorna och den imbecilla TV-reklamen, men några saker hamnar högt på min kommer-sakna-lista:



Tvättstugan
Vi har tvättstugan 25 m från ytterdörren och där finns fyra stora tvättmaskiner och fyra stora torktumlare. Dessutom finns det en till tvättstuga ca 150 m bort och båda är nästan alltid lediga. Inget jidder med att boka tid och sen komma ihåg att man bokade om 118 dar, det är bara att gå ned utan planering, är det ledigt så kör man. Man betalar med ett litet elektronkort och det kostar $1 per maskin. På två timmar kan man ha åtta maskiner (!) tvättade, torkade och inlagda i skåpen igen! Helt fantastiskt! Nästan så det är kul att tvätta, haha!

Vädret
Klimatet ja... Jag älskar värme och avskyr kläder. Vädret och årstiderna här i Riverside passar mig som handen i handsken. Är ni nyfikna på vad vi har för väder i läsande stund kan ni kika här: Yahoo Weather, Riverside. Det allra bästa är att hur varmt det än blir på dagarna så börjar det svalna av så fort solen går ned eftersom det knappt finns någon fukt i luften som binder värmen. Det betyder att man kan öppna korsdrag hemma framåt kvällen och få skön svalka och frisk luft under natten. Min svåra hemlängtan dämpas lite när jag föreställer mig alla småbarnsföräldrar i Sverige som på morgonen ska jäkta till dagis med sura ungar som inte vill ha långkallingar, overaller och vinterkängor på sig. Lägger jag dessutom till snålblåst, is, snö och skrapa rutor på bilen så känner jag nästan att jag inte behöver flytta hem alls. Eller om jag kunde ta med mig lite Riverside-väder kanske...

Parkeringen
Vi har bilen tio meter från vår lägenhetsdörr. Jag behöver väl inte ens skriva hur praktiskt det är när man varit ute och handlat med två småbarn? Minstingen i sjalen, en kasse i var hand och storebror går själv.

Palmer på väg till mataffären
Jag har, efter drygt arton månader, ännu inte vant mig vid att det växer palmer på vägen till vår Supermarket. Det ger en skön ufo-känsla som jag kommer sakna väldeliga när vi är tillbaka bland idel björk, björk, tall, gran och nån asp eller rönn.

Kolibrier utanför sovrummet
Dom är extremt gulliga!

Vår barnläkare
Gillar systemet med pediatricians här. Ingen evighetstelefonkö för att komma fram till vårdcentralen och få en akuttid om två veckor, är ungarna sjuka ringer jag på morgonen och har en besökstid senare samma dag. Det vore nåt att ta efter i sverige. Åt helskotta med telefonköer och akuttider som inte är det! Att vi dessutom fått tag i en kanonmysig farbror gör ju inte saken värre direkt. Jättesnäll och mjuk med barnen, stor kram till Dr. K!

Heminredningskanalerna på TV

Jag är nästan löjligt förtjust i home improvement TV, ja faktiskt nästan så jag skäms för det, så illa är det. Jag insuper dagligen mängder med program som berör olika heminredning, renovering och design. Jag har två kanaler som är fyllda med idel Sommartorpet, Äntligen hemma och RoomService, aaaaaaah. Mina favoriter är Trading Spaces på TLC och Designed to Sell på HGTV.

Servicen
Det är sant: svenskar är urusla på service! Det må vara hur konstlat som helst här, men ack så trevligt det är! Mycket trevligare än att mötas av en kassörska med ryggen åt en talandes med sin väninna om vad de gjorde i helgen...

Så, det var nog en sjysst sammanfattning av min kommer-sakna-lista. Jag ska inte börja skriva om vad jag saknar med Sverige, för då kommer jag aldrig sluta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home