Sunday, October 30, 2005

Heltäckningsmattor, parfymerade tamponger och selleri



När jag nu ändå är inne lite på kulturkrockar så tänkte jag spåna lite om några saker som jag absolut inte kan förstå. Att flytta utomlands har berikat mitt liv på många sätt, inte minst genom att jag fått många nya och livsviktiga frågeställningar att fundera över. Här följer tre:

Om man får tro TV-reklamen är amerikanerna ett folk med stor bacillskräck och sprejar gärna sitt hem med vad som helst, bara det är bakteriedödande och luktar magnolia. Dessutom är de ett folk med stor förkärlek för heltäckningsmattor och dessa fakta får jag bara inte ihop. Heltäckningsmattor måste vara det äckligaste påfundet i världshistorien! Om man sedan lägger till parametern "hund" som måste ingå i varje amerikansk familj av rang så, ja... ni fattar kanske?

För att förklara lite för er svenskar, som kanske av en händelse växt upp på 70-talet med de hemska heltäckningsmattorna av nålfilt, så är mattorna här tjooooocka fluffmonster. Företrädesvis i grälla färger och gärna både på matplatsen, i badrum och barnrum. Dessa går inte att hålla rena med mindre än en 30 000-kronors mattvätt/dammsugare, och vem tusan köper en sån? Om man, som vi, har en medioker dammsugare för nån tusenlapp så visar sig äckelfaktorn allra senaste när man får ett litet barn som kryper. Knän och strumpor blir grådassiga av en tur från soffan till skrivbordet och de ohusliga föräldrarna kväljs. Hur kan dessa mattor vara ett så stort designelement, I ask you? Har fått förklarat för mig att det beror på att golven var kalla förr i tiden pga dålig isolering. Jaha, men idag då? Hur kan ett bacillfobiskt folk, som tvingar en att åka till specialaffärer (med bil såklart) för att hitta tvål, diskmedel och tandkräm som inte är antibakteriella, stå ut med dessa äckliga mattor?

En annan sak jag inte fattar är hur man ens kan komma på tanken att tillverka eller köpa parfymerade tamponger! JA, det är sant, det finns! WTF, liksom! Jag höll på att bokstavligen ramla av soffan när jag såg TV-reklam för det. Kanske köper folk det och hänger i backspegeln istället för Wunderbaums? Hand i hand med parfymerade-tamponger-fenomenet går givetvis parfymerade blöjor. Är det inte illa nog att slå in sina barns stjärtar i våtvarma plastomslag (ja, vi gör också det, så ingen blir upprörd över mitt fördömande), måste man peta dit parfym också? Är det kanske så att inget får lukta människa? Börjar mer och mer tro det faktiskt...

Och vad är det egentligen som är så fantastiskt med selleri som alla serverar till allt här? Selleri är BLÄ! Sådeså!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home